Wartość osobowości cz. 3

By admin

Grudzień 23, 2017 Wiedza o pedagogii 1 Comment
Tagi:

Szkoła musi przebiegać od jednego kursu do drugiego, aby skończyć; musi wiele pokonywać, nie pozostawiając uczącemu się i jego wychowawcom domowym wielkiej swobody wyboru. Jeśli do tej różnorodności dołączają się jeszcze osoby uczące, równie szablonowe i rozdarte w sobie, jak pod pewnym względem całe nasze wykształcenie, to w szkole źle się dzieje. Wtedy szkoła naucza, ale nie wychowuje. Dlatego właśnie osobowości jednolite, świadome swego celu, zwarte w sobie, są teraz bardziej potrzebne, niż kiedykolwiek, aby kierować wolą uczniów i zapalać tę wolę, ażeby wśród tej różnorodności nabierała ona mocy nie i gubiła się wśród rozmaitych i różnorodnych wymagań, aby kierowana silną ręką, z chęcią i zamiłowaniem zabierała się do pracy i nie goniła jedynie, jak najemnik, za marnym zyskiem.

Jeszcze z innego powodu dziś właśnie bardziej, niż kiedykolwiek, nauczyciel dążyć powinien do silnej osobowości, niezmordowanie pracować nad sobą i nie gubić się w trywialnych formach zewnętrznych.

Latest Comments
  1. Reklama