Naukowe wykształcenie nauczyciela cz. 3

By admin

Grudzień 23, 2017 Wiedza o pedagogii 1 Comment
Tagi:

Szczególnie pożyteczne z dziedziny filozoficznej są studia psychologiczne, aby nauczyciel nie tylko wiedział i ogarniał to, czego uczy, ale także poznawał, jak to wszystko się przedstawia w duszach uczniowskich. Wtedy nie tak często słowa jego będą przechodziły ponad głowami uczniów i mimo ich serc. Ale prawdziwe wykształcenie naukowe nie wyrasta jedynie z wiedzy książkowej, która zbyt łatwo wyciska w mózgu tylko martwe znaki; nabiera ono prawdziwej świeżości i ruchliwości dopiero wtedy, gdy nauczyciel zachowa sobie także otwarte serce i wrażliwość na otaczające go życie, na wszelkie kwestie, wstrząsające czasem obecnym, jako też na drobne miejscowe usiłowania naukowe; w każdym razie powinien wobec nich zajmować stanowisko uprzejme i życzliwe; czy chce w nich brać czynny udział, to powinien rozstrzygnąć po zastanowieniu się nad czasem, którym rozporządza, i nad swymi siłami.

Kto tak wciąż będzie się zajmował nauką i będzie usiłował się obronić od jednostronności i ciasnoty serca, ten też uchroni się od niejednej z tych słabostek, które można nazwać specyficznymi chorobami bakalarskimi. Do nich należy przede wszystkim zarozumiałość bakalarska — tumor scholasticus — którą Noire uważa tylko za odmianę manii wielkości, niestety tak bardzo dziś rozpowszechnionej we wszystkich stanach.

Latest Comments
  1. Reklama